Co najczęściej psuje się w zawieszeniu auta?
Zawieszenie samochodu służy do zapewnienia możliwości utrzymywania pojazdu na wybranym torze jazdy, zachowywania jego stabilności podczas wykonywanych manewrów, a także w czasie przyspieszania oraz hamowania, gdy szczególne znaczenie ma stały kontakt kół z nawierzchnią. Jest ono również istotne dla osiągnięcia właściwego komfortu przy pokonywaniu nierówności oraz pozwala na jazdę w trudniejszych warunkach np. po drogach gruntowych czy w ciężkim terenie. Dla uzyskiwania oczekiwanych rezultatów musi ono jednak być w pełni sprawne, a wszelkie jego usterki należy szybko usuwać, korzystając z pomocy dobrego mechanika samochodowego. W Knurowie najlepiej w tym celu wybrać warsztat Lupus Auto-Serwis. Przekonajmy się, co może się popsuć w zawieszeniu i sprawdźmy, z czego się składa.
Jaka jest zbudowane zawieszenie?
Układ zawieszenia to najczęściej kolumna McPhersona z przodu oraz belka skrętna i wahacze z tyłu lub zawieszenie wielowahaczowe. Kolumna McPhersona składa się z wahacza poprzecznego oraz współdziałających ze sobą amortyzatora i sprężyny. Obie kolumny są połączone drążkiem stabilizatora. Zawieszenie z belką skrętną to połączone ze sobą wahacze przymocowane przegubami złączone belką skrętną pozwalającą na niezależny ruch kół w pionie, a także amortyzatory i sprężyny. Zawieszenie wielowahaczowe to połączenie wahaczy (górnego i dolnego) oraz drążków skrętnych i elementów tłumiących.
Jakie części najczęściej wymagają wymiany w układach zawieszenia?
Zawieszenie to w każdym pojeździe układ, który jest poddawany ogromnym obciążeniom, sporo jego elementów może więc z czasem wymagać wymiany. Wśród części, które najczęściej ulegają awariom, na szczególną uwagę zasługują amortyzatory, w których wskutek awarii dochodzi do wycieku oleju lub gazu, co sprawia, że nie oferują one już odpowiedniego tłumienia. Równie często psują się sworznie i silentbloki, będące tulejami mocującymi wahacze. W wielu przypadkach zachodzi też konieczność montażu nowych łączników stabilizatorów. Dość szybko mogą też zużywać się poduszki amortyzatorów. Jeżeli pojazd przejechał już dużo kilometrów, niezbędne może się okazać przyjrzenie się stanowi sprężyn.