Akumulator to bez wątpienia bardzo ważny element każdego samochodu. Chociaż jest w zasadzie bezobsługowy, czyli korzystanie z niego nie wiąże się z jakimiś dodatkowymi czynnościami, które należy powtarzać każdego dnia, to jednak warto wiedzieć, że co jakiś czas także akumulator należy w naszym pojeździe wymienić. Jak jednak zrobić to prawidłowo? Tym tematem chcemy się dziś przez chwilę zająć.

Stan akumulatora i jego parametry

Na początku należałoby wspomnieć o tym, że warto sprawdzić stan naszego obecnego akumulatora. Czasem może być tak, że jest on sprawny, ale inna usterka w samochodzie doprowadza do ciągłego jego rozładowywania i to ona może być przyczyną problemów z rozruchem pojazdu. Często stan akumulatora możemy ocenić dzięki temu, że ma on podgląd swojego stanu, który kolorem informuje nas czy akumulator jest sprawny i naładowany (kolor zielony) czy też nadaje się już do wymiany (kolor czarny).

Jeśli jednak wiemy, że to akumulator jest uszkodzony i musimy go wymienić, należy pamiętać, że akumulator powinien być swoimi parametrami dobrany do konkretnego pojazdu. Zatem musimy ustalić jaki akumulator producent samochodu przewidział właśnie do modelu auta, jaki posiadamy. To bardzo ważne, ponieważ źle dobrany akumulator nie spełni swojej funkcji w sposób właściwy.

Wymiana akumulatora na nowy

Techniczna strona wymiany akumulatora także nie jest taka oczywista. Samochód powinniśmy ustawić tak, by stał równo i był wyłączony oraz zabezpieczony hamulcem ręcznym. Ważne też, aby wyciągnąć z niego kluczyk. Pamiętajmy, że auto po odpięciu akumulatora może się samo zamknąć.

Samą wymianę należy wykonywać w rękawicach ochronnych i rozpocząć od odkręcenia zacisków na biegunie ujemnym akumulatora. Następnie usuwamy inne zabezpieczenia, na przykład ocieplenie baterii. Stary akumulator wyciągamy powoli, trzymając go w pozycji pionowej. Nowy akumulator wkładamy równie ostrożnie i sprawdzamy, czy został stabilnie ustawiony i odpowiednio zabezpieczony przed przesuwaniem się. Kolejna sprawa to odpowiednie założenie klem. Zaczynamy od klemy dodatniej oznaczonej plusem. Ważne też, aby nie dokręcać klem za mocno. Można bowiem ukruszyć końcówki biegunów. Po montażu zostaje nam tylko sprawdzenie czy akumulator działa i podaje prąd do pojazdu.

Wróć do bloga